کد مطلب:40018
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:26
نيرومندترين و اساسيترين محرك انسان در گذرگاه تاريخ چه بوده؟
اين مسئله كه براي عالم انسانيت رسالتي وجود دارد و هيچ راهي براي تفسير وجود و هدفهاي آرماني انساني جز بوسيلة رسالت قابل پيمودن نيست، نبايستي مورد ترديد قرار بگيرد. با حذف اصطلاحات حرفهاي و رويدادهاي محاسبه نشدة تاريخ ميتوان اين حقيقت را كه رسالت انساني اساسيترين و نيرومندترين محرك او در گذرگاه تاريخ بوده است، پذيرفت.
ما ميتوانيم جريان و استمرار دائمي اين نيرومندترين عامل محرك را در طول تاريخ، در دو شكل عمده مشاهده نماييم:
شكل يكم ـ آثار و علامتهاي گوناگون و نوشتههاي صريح و قاطعانة فراواني كه نشان ميدهد: نوع بشر از آغاز زندگي رسمي و قابل بررسياش تا به امروز عقايد و اعمال و انديشهها و آرزوهاي روشني را دربارة آرمانهايي كه بايستي آنها را به دست بياورد، دارا بوده است. اين فعاليتهاي عقيدتي و فكري و عملي به عنوان يك بعد اساسي در مقابل بعد طبيعي محض انسان كه كوششهاي متنوع دربارة به دست آوردن و تنظيم زندگي معمولي است، به شمار ميرود. هر مؤرخ و انسان شناسي كه انسان را بدون در نظر گرفتن بعد آرماني ميشناسد، مانند آن است كه انسان را بدون بعد دوم شناخته است.
شكل دوم ـ صورت مستقيم خود مسئله «براي بشر رسالتي لازم است» ميباشد. البته مسلم است كه جملة مزبور در يك شكل معين و با همين كلمات كه گفتيم، در همة دورانها و جوامع به عنوان شعار عمومي بعد آرمان گرايي ديده نميشود، ولي مفهوم اساسي اين جمله را كه عبارت است از «بايستي بهتر از آنچه هستم، بشوم» در همة زمانها و اقوام و ملل ميتوان سراغ گرفت. اصطلاحات و رموزي كه براي اين بعد آرمانگرايي بكار برده شده است، بسيار متنوع است.
اگر از جملات بسيار ساده و عمومي مانند «انسانهاي خوبي باشيم»، «وظيفه مان را انجام بدهيم»، «راست بگوئيم»، ستم نكنيم» گرفته، تا جملات پر معناي امروزي را مانند «انسان را نجات بدهيم»، «كاري كنيم كه از دوران ما تاريخ انساني شروع شود»، «وجدان جهاني را بيدار كنيد»، «از ملل ناتوان دفاع كنيم»، «اقتصاد انساني جهاني را شالوده ريزي كنيم.».. مورد دقت قرار بدهيم، خواهيم ديد: اين اصل كه «براي بشر رسالتي وجود دارد كه هرگز كهنه نميشود» حقيقتي است كه از ماهيت انسان سر بر ميآورد و در گفتار و كردار و انديشههايش گسترده ميشود.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 1
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.